Det er efterhånden ved at være et mere almindelig kendt problem – emails fra formularer kommer aldrig frem… Årsagerne kan være ligeså mange som frustrationerne.
I dette indlæg vil jeg komme nærmere ind på hvad årsagen kan være, og hvordan du bedst muligt kan løse problemet.
Tjek at din formular er opsat korrekt
En af de hyppigste fejl jeg ser i opsætningen af formularer, er at afsender-email sættes til den email adresse afsenderen selv indtaster. Her bør du spørge dig selv: Har min hjemmeside tilladelse til at sende på vegne af denne persons email?
Typisk er svaret nej. Din hjemmeside har som udgangspunkt kun tilladelse til at sende på vegne af sig selv. Det kræver dog også at din DNS er opsat korrekt – men mere om det senere.
Jeg vil anbefale at du sender formularen afsted med dit eget domæne som afsender – f.eks. “info@ditdomæne.dk”, og personen der udfylder formularen, sættes som “Reply-To” – altså den email der sendes til når du trykker besvar.
Vær sikker på at afsender email eksisterer
Jeg oplever ofte at afsender email sættes til “noreply@ditdomæne.dk”. Det er som sådan også helt fint, så længe den email adresse rent faktisk eksisterer!
Mange email servere laver en SMTP forespørgsel på afsender emailen, og i mange tilfælde vil der være konsekvenser hvis serveren ikke får et gyldigt svar retur. Nogle email servere er ikke så strikse, men langt de fleste vil lægge formular besked i uønsket post, eller i værste fald afbryde leveringen af denne inden den når til indbakken eller uønsket post.
Derfor, hvis du bruger “noreply@ditdomæne.dk” som afsender, bør du som et minimum tilføje denne som et alias på en eksisterende email adresse – på den måde vil modtageren af mailen få et gyldigt svar ved en forespørgsel.
Bruger du SMTP til afsendelse?
Hvis du ikke gør, er det måske værd at overveje. Langt de færreste webservere er gearet til at håndtere afsendelse af emails korrekt, for at sikre de når frem til modtageren.
Jeg har efterhånden selv stiftet bekendtskab med en lang række SMTP services, og de har alle haft indbygget forskellige krav til DNS. Det gør de netop for at sikre at emails kommer sikkert frem til modtageren.
Selv bruger jeg Sendgrid, der tilbyder op til 6.000 gratis afsendelser pr. måned, og stiller både SPF og DKIM signatur til rådighed under opsætningen.
Om det er en gratis service, eller en betalt, er mindre vigtigt – det vigtige er at finde den løsning der passer til netop dit forbrug. Fordele ved betalte services, kan være noget som f.eks. fast IP adresse, bedre support muligheder, eller integration med server software.
Sørg for at din SPF record er gyldig og up to date
Hvordan din SPF skal se ud, er meget individuelt, og afhænger helt af hvilke services du bruger til at sende mails. Check om din SPF syntax er i orden her, eller prøv eventuelt SPF generatoren for at finde ud af hvordan din SPF bør se ud.
Tilføj DKIM signatur til dit domæne
DKIM signatur er lidt som et stempel, der fortæller modtageren en masse om afsenderen af emailen. Groft sagt kan man kalde det for en slags “domænebekræftelse”, der fortæller modtageren at afsender er den de giver sig ud for at være.
Flere af de gratis email services bruger denne metode til validering af afsender, så det er et must hvis du f.eks. sender nyhedsbreve ud.
Blandt andet kan Hotmail (og Outlook/Live mail), Yahoo mail og Gmail nævnes af gratis services der bruger DKIM validering for indkommende post.
For lige at runde af…
Hvis du har opsat formular korrekt, defineret en god SPF politik, og signeret dine mails med DKIM er du virkelig godt på vej! Det eneste det koster er tid og forståelse 🙂
Oplever du stadig problemer med mails, kan der ligge noget mere teknisk bag, som f.eks. webserver opsætning, og du bør i så fald kontakte din hostingudbyder for at få det løst.
Del dine tanker og kommentarer